Hospodářské noviny

Hospodářské noviny
13. 5. 2015

Logo musí vyprávět příběh vaší značky

 

Při tvorbě loga firmy je nutné vědět, co má zákazníkům sdělovat. Vyvarujte se přílišné komplikovanosti. Grafici poradí, jaké logo si zákazník bude nejlépe pamatovat. 

Už staří Číňané věděli, že jeden obraz leckdy vydá za tisíc slov. Vývěsní štíty používali středověcí hospodští i řemeslníci. Grafické značky a obrázky jsou nezbytnou součástí firemní propagace i dnes. Zatímco skvělé logo pomáhá firmě naplňovat obchodní cíle, špatná grafická značka může veškeré snahy podkopat. Přesto mnohé firmy úlohu loga podceňují a netuší, co všechno by si měly předem ujasnit. Pokud má grafik skutečně vytvořit logo na míru dané firmě, potřebuje řadu informací, ať už jde o popis oboru podnikání, cílové skupiny či sdělení, co by logo mělo vyjadřovat. „Za nejdůležitější považuji rozepsání konkurenčních výhod. Čím se firma od konkurence liší, čím je výjimečná a proč by si měl zákazník vybrat právě ji. Na pomyslném druhém místě pak vnímám vlastnosti firmy a její hodnoty. Až poté následuje obor podnikání a zbylé otázky,“ upřesňuje grafik Tomáš Vachuda, který se specializuje na tvorbu log. 
Ne každá firma dokáže na úvodní otázky snadno odpovědět; podle Vachudy bývá nejnáročnější definice hodnot a vlastností firmy. „Zamyslet se nad samotným charakterem služeb není tak snadné jako pouhé popsání toho, čím se firma zabývá. Klientům napomáhám přirovnáním společnosti k osobě: pokud by firma byla osobou, co by o ní dokázali říct, jak by ji popsali, jaké by měla vlastnosti,“ popisuje logotvůrce. Firmám podle něj také často činí problém popsat, co by mělo logo sdělovat cílové skupině. „Někteří klienti mají pocit, že logo sdělovat nic nemusí, je to přece jen obrázek. Opak je pravdou – logo je základní prvek firemní vizuální komunikace, a je tedy vhodné, aby něco sdělovalo,“ říká Vachuda. 
Ve snaze ušetřit využívají někdy menší firmy různé on-line aplikace nebo grafické editory a zkoušejí si logo vyrobit samy. Co může fungovat u zájmové skupiny či malé neziskovky, však nemusí být pro podnikatele zrovna nejlepší cestou. „Tvorba log v těchto aplikacích je až moc snadná. Pracuje se zde se základními tvary a tutéž kompozici může poskládat další stovka lidí po celém světě. Navíc takové logo nemůže nikdy odrážet hodnoty firmy tak, jako když jej navrhne profesionál,“ podotýká Vachuda. 
Text, obrázek nebo obojí? 
Logo může tvořit obrázek, nápis i kombinace obou. Předností obrázkových log je jejich výstižnost a rychlost komunikace, neboť lidé se rychleji orientují v symbolech než v textu. Textová loga zase zajistí okamžitou komunikaci názvu značky nebo společnosti. Nejoblíbenější jsou loga kombinovaná, jejichž výhodou je spojení výstižného symbolu a názvu firmy. „Pokud je symbol kvalitní, přitáhne k logu pozornost. Zároveň lze symbol kdykoli od písma oddělit a využít jako zástupný piktogram například pro nějakou ikonku,“ popisuje grafik. 
Kombinované logo používá například liberecké science centrum iQlandia – kromě černě vyvedeného názvu centra je jeho součástí grafický symbol modré barvy. „Zadání loga bylo jednoduché: mělo představovat vědu, a to tvarově, barevně, ale i typem písma. Logo tak představuje stylizaci molekuly. Zároveň je snadno zapamatovatelné a zdá se nám hravé. Chceme logem říkat: pojďte si hrát s vědou,“ objasňuje ředitel iQlandie Liberec Pavel Coufal. Logo se objevuje například ve světelné formě na fasádě centra, jeho fragmenty zdobí návody exponátů i propagační předměty. „Důležité pro nás je, že logo umožňuje pracovat také pouze s fragmentem vyjíždějícím z okraje tiskoviny. Barvy loga (modrá a černá) se zároveň staly barvami společnosti, stejně jako font. Pečlivě ale hlídáme jeho správné použití a i po třech letech konzultujeme s autorem drobnosti,“ doplňuje ředitel. iQlandia si nechala vytvořit i varianty základního loga pro různé části společnosti, například dětský iQpark má logo barevnější a hravější, planetárium zase základní logo stylizuje do fází měsíce. 
Logo lze využít mnoha způsoby Předpokládané použití samozřejmě určuje budoucí podobu loga – je třeba zvážit, zda se bude objevovat pouze na tiskovinách, nebo i na výrobcích či propagačních předmětech. „Pokud by se logo využívalo pouze na webu a na digitálních zařízeních, je možné si více hrát s efekty a detaily, které bývá náročné vytisknout, natož například vyšít anebo vyrýt do dřeva,“ uvádí příklady Tomáš Vachuda. 
Důkladné promyšlení všech otázek může zabrat i několik týdnů či měsíců, ale o to více budete nakonec s výsledkem spokojeni. Například ve společnosti Zdraví začíná jídlem, jež nedávno na severu Čech otevřela první ze svých bister bistRAWveg nabízejících veganskou stravu, trval proces tvorby loga dva měsíce. „Budujeme vlastně tři značky, které bylo potřeba graficky jasně propojit: bistRAWveg je název našich bister, RAWveg je značka našich výrobků a Zelená vidlička, jež je v logu tvořena dvojitým W, je jméno distribuční sítě, kterou budeme postupně budovat,“ vysvětluje jednatel společnosti Stanislav Petříček. 
Logo považuje za klíčové pro marketing, společnost jej využívá v rámci celé corporate identity, od billboardů přes inzerci, webové a facebookové stránky až po hrníčky, talíře a označení samotných výrobků a oblečení personálu. „Myslím si, že se nám podařilo vytvořit logo, jež působí zdravě a svěže, je inteligentní (jako naše cílová skupina), hravé (lehce stravitelné) a při správném marketingovém použití lehce zapamatovatelné,“ dodává Petříček. 
Dobré logo je tváří společnosti Částky potřebné na tvorbu loga se liší podle velikosti zakázky. Logo určené převážně pro web malé firmy, které se vedle toho objeví už jen na hlavičkovém papíru a vizitkách, lze pořídit za pár tisíc korun. Velká firma, jež potřebuje rozpracovat řadu variant a vyžaduje podrobný grafický manuál pro používání loga, zaplatí běžně sumu v řádu desítek tisíc. Od pracnosti se odvíjí i doba, kterou grafik na vytvoření loga potřebuje. „Nejčastěji mám hotovo do dvou týdnů. Nejlepší nápady dostanu v prvních dnech, poté je již jen zdokonaluji skicováním a pozvolna je převádím do digitální podoby,“ přibližuje svůj tvůrčí proces Tomáš Vachuda. 
A jaké základní vlastnosti musí mít dobré logo? „Předně musí mít nápad a vyprávět klientův příběh. Nesmí to být ‚jen obrázek‘. Musí to být plnohodnotná tvář společnosti, která odráží hodnoty a jedinečnost firmy,“ zdůrazňuje logotvůrce a dodává: „Mělo by také být jednoduché, zapamatovatelné, jedinečné, čitelné, nadčasové a snadno použitelné v malých i velkých velikostech.“ K nejčastějším chybám designérů patří přílišná komplikovanost, nečitelnost a nezapamatovatelnost loga. „Až příliš mnoho tvůrců také nerespektuje použitelnost barev. Využívají zářivé netisknutelné odstíny, které navíc tahají oči, a logo se tak stává nepříjemné na pohled a opět – nečitelné,“ dodává na závěr Vachuda. 

***

TOMÁŠ VACHUDA KOMENTUJE LOGA ZNÁMÝCH ČESKÝCH ZNAČEK. 

Eta Příjemné, čisté a přátelské typografické logo, které dokresluje kvalitní slogan. Zároveň je logo velmi osobité díky ručně psanému písmu. Oproti jiným elektroznačkám vyniká Eta svou jemností a lidskostí a to ji činí snadno zapamatovatelnou. Přispívá k tomu i svěží a energická oranžová barva. 

Někteří klienti mají pocit, že logo sdělovat nic nemusí, je to přece jen obrázek. Opak je pravdou – logo je základní prvek firemní vizuální komunikace, a je tedy vhodné, aby něco sdělovalo. Construct Výstižné kombinované logo, které budí respekt pomocí rudé barvy, tučného písma a rytířské helmy, která zde působí jako ideální symbolika pro ochranu a zabezpečení. Je na první pohled patrné, že nejde o žádné legrácky, ale o vážné a seriózní služby. Jedinou vadou na kráse je žlutý čtverec na pravé straně, jehož význam mi uniká a který podle mě narušuje vyváženost základní kompozice loga. 

Znovín Elegantní a originální zakomponování písmene Z do hlavního symbolu. Podobné hrátky a skrytá překvapení vždy dokážou vykouzlit úsměv na tváři a zaručí, že zákazník na logo jen tak nezapomene. Z tvarů i konzervativních barev je cítit tradice, příroda a také preciznost a kvalita. 

AlpinePro Jednoduché, avšak velmi výrazné logo. Text a symbol se navzájem podporují svým významem, což bývá garance zapamatovatelnosti. Symbol vyobrazuje úpatí hory, přičemž po třech stranách je přesně useknutý a nalevo je tvarovaný méně technicky a připomíná skutečnou texturu hory. Těmito vodítky dává logo najevo, že firma kombinuje jak přírodu, tak technologii. 

Logo by mělo být jednoduché, zapamatovatelné, jedinečné, čitelné a nadčasové. 

Autor: HN

Nákupní košík

V košíku nemáte žádné položky.

Pokračovat v nákupu