Boj s jarní únavou. Jak na něj?

Boj s jarní únavou. Jak na něj?
14. 4. 2019

Jarní probuzení ze zimního spánku vyžaduje víc než jen pár slunečních paprsků. Obzvlášť, když se zpod mraků objeví jen občas a na chvíli. Vyhrát boj s jarní únavou ale není nic nemožného. Naopak! Stačí pár jednoduchých návyků, které dodají spoustu energie. Podle odborníků se člověk musí zamyslet zejména nad životosprávou. Přinášíme spolu s nimi několik jednoduchých rad a tipů.

 

Dopřejte si dostatečný spánek a odpočinek. Choďte na pravidelné procházky. Jezte více ovoce a zeleniny. Zkuste na jaro sezónní, jako jsou například ředkvičky či polníček. Případně celoročně cibuli, česnek, mrkev, celer, zelí, pórek, brambory a další. V květnu a červnu jsou ideální saláty, špenát, brokolice, rajčata, hrášek či cuketa a okurky.

 

Mladý ječmen, zelí, …

Doplňte si vitamín C, který se hojně vyskytuje například v zelí, citrusech, paprikách či rajčatech. Můžete vyzkoušet aloe vera, která botanicky patří mezi sukulenty, lze ji ale pěstovat i při pokojové teplotě a má blahodárné účinky na zdraví. Má se za to, že posiluje imunitu, detoxikuje a regeneruje tělo.

Nezapomeňte ani na mladý ječmen, zelenou potravinu či takzvanou superpotravinu, která je nabitá vitamíny, minerálními a stopovými prvky. Účinky jsou známé již od starověku. Podle webu Blendea.cz zelený ječmen (sušený prášek) chrání lidské tkáně před karcinogeny. Tělo celkově povzbudí vitamíny a minerály z přírodního zdroje a je antioxidantem chránícím lidské buňky před volnými radikály. Navíc napomáhá normální funkci jater a žlučníku.

 

Zapomeňte na energy drinky

Zapomeňte na energy drinky na bázi kofeinu, vsaďte raději na chutný zelený čaj. Káva je návyková a mnohdy věříte, že bez ní den nezvládnete. Sice vám ale rychle dodá energii, ale stejně tak rychle i její účinky vymizí.

Jezte pravidelně a nezapomínejte na ovocné svačiny, které vám dodají energii. Ušetříte si tak nadbytečné kalorie, které o sobě dají vědět nárůstem hmotnosti. Snažte se vyhnout čokoládovým tyčinkám, jídlům z fast foodu a jiným hříchům.

 

Odpočinek

„Jíst byste měli každé tři hodiny, proto snídejte, svačte, obědvejte, svačte a večeřte. Díky pravidelnosti nebudete mít hlad. Nezapomínejte ani na pitný režim. Ideální je vypít minimálně 1,5 l čerstvé neperlivé vody,“ říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse. Zásobárnou energie a zdravým mlsáním jsou například oblíbené chia semínka nebo skořápkové plody.

Cítíte, že potřebujete oddech? Dejte si na chvíli „dvacet“ a uvidíte, že se vám vrátí koncentrace a s ní připluje i lepší nálada.

 

Citronová voda, léty prověřený tip

Den začněte šálkem teplé vody s pár kapkami citronu. Je to ten nejčastější tip na detox a zdravý životní styl, ale zároveň je to to nejmenší, co pro sebe můžete udělat. Nastartujete tak očistné procesy těla a povzbudíte metabolismus. Posílíte imunitní systém, díky povzbuzení metabolismu podpoříte hubnutí. Voda s citronem pomůže zaktivovat trávení a prospěje i pleti, kterou prozáří vitamín C.  Svůj důvod má i zmíněná teplota vody.

„Studená voda by probuzenému tělu způsobila šok. Obecně se doporučuje pít vodu pokojové teploty či teploty těla. Organismu tak nemusí vydávat energii na její zahřátí. Bývá uváděno, že právě studenou vodou a zapíjením teplých jídel se může metabolismus zpomalit,“ upozorňuje Burešová. Zároveň ale vodu s citronem neberte jako všelék, či zaručený detoxikační rituál. Jen sama o sobě postrádá význam, vždy záleží na celkových stravovacích návycích a životním stylu.

 

Odpolední únavu ovlivní oběd

S čím se určitě každý z nás setkal, je únava odpolední. Ta nás nejčastěji zastihne mezi 14. a 16. hodinou. Je to přirozený jev našeho denního biorytmu, ale sami máme možnost ovlivnit, v jaké míře nás únava přepadne. Zkuste přemýšlet nad skladbou vašeho oběda. Ten by neměl být příliš těžký, tučný nebo s bistRAWveg větším obsahem jednoduchých cukrů. Bohužel klasická česká kuchyně taková převážně je.

Takové jídlo se dlouho tráví, krev se přesouvá do trávicího ústrojí, místo aby se nám dostatečně okysličoval mozek a zmíněná únava je na světě. Zkusit proto můžete raw obědy.  „Raw jídlo je poměrně vydatné a syté, to znamená, že není potřeba ho sníst hromadu (zejména pak u kombinací zeleniny s oříšky nebo semínky a také u výborných raw dezertů). Výhodou raw stravy (pokud to ovšem s tím množstvím sami nepřeženete) je, že se po jídle necítíte unavení a nemáte potřebu si odpočinout a dát si „dvacet“. Naopak, raw strava nezatěžuje tělo. Nabije vás energií,“ vysvětluje Stanislav Petříček zakladatel bistRAWveg, popularizátor zdravého životního stylu pro manažery, spolumajitel společnosti Tp Consulting.

 

 Jaro je období detoxu

Dopřejte si pravidelnou dávku detoxikace v podobě šťavnatého ovoce či zeleniny. „Zaručeně se budete cítit lépe a budete mít více energie. Ovoce i zeleninu můžete konzumovat jak vcelku, tak ve formě šťáv či lahodných pyré,“ říká Burešová. Vaše tělo pročistí například celer, cuketa, řeřicha, artyčok, celozrnné obiloviny, chřest, pórek, celozrnné obiloviny, cibule, jablko či hruška. Antioxidační účinky pak mají například olivový a řepkový olej, granátové jablko, brokolice, kiwi, mandarinka, pomeranč, citron, mrkev či rajče.

„Pokud se stravujete nezdravě a jeden týden v roce budete jíst jen syrové ovoce a zeleninu, nemůžete čekat zázraky. Pokud je vaše životospráva opravdu bídná, můžete tímto šokem vašemu tělu přivodit třeba i nemalé zdravotní komplikace. Raději pozvolna a dlouhodobě. Zkuste si dát denně i kdyby o jen o pár kousků ovoce či zeleniny víc. Tento návyk má šanci udržet se ve vašem jídelníčku podstatně déle,“ říká Marta Svačinová, odbornice na zdravý životní styl s tím, že jarní detox a detoxikační kúry by měly sloužit spíše jako restart vašeho jídelníčku, ideálně i přístupu k pohybu, a vy byste i po jejich ukončení měli ve zdravém stravování pokračovat. Jen tehdy pro vás mohou mít skutečně přínos.

 

 

 

Celý článek si můžete přečíst také ZDE.

Nákupní košík

V košíku nemáte žádné položky.

Pokračovat v nákupu